Tekniska förvaltningen

Tekniska förvaltningen ansvarar för räddningstjänst, kosten, vatten, avlopp, renhållning samt gatu-, park- och fastighetsförvaltning. Förvaltningen säljer också tomter och sköter markfrågor. Ansvarig nämnd är tekniska nämnden.

Förvaltningen har cirka 230 anställda varav nästan 196 arbetar utanför kommunhuset. Förvaltningen består av åtta avdelningar:

  • Planeringsavdelningen
    ansvarar för trafik, projektering och projektledning.
  • Administrativa avdelningen
    ansvarar för ekonomi, personal, politik, utredningar och kommunikation.
  • Exploateringsavdelningen
    ansvarar för kartframställning, fastighetsbildning, förköpsärenden, utsättning av byggnader, adressättning, försäljning av bostads- och industritomter och övriga markupplåtelser.
  • Parkavdelningen
    ansvarar för parker, grönområden och växthus samt skötsel av kommunens närskogar.
  • Gatuavdelningen
    ansvarar för gatuunderhåll, projektering och förvaltningens förråd.
  • Fastighetsavdelningen
    ansvarar för drift, underhåll och byggnation av kommunägda lokaler samt uthyrning av bostäder och lokaler
  • Kostavdelningen
    ansvarar för måltiderna inom barn- och utbildning samt äldreomsorgen.
  • Räddningstjänsten
    har hand om räddningsinsatser och förebyggande arbete för att skydda kommuninvånarnas liv, egendom och miljö.
  • VA- och renhållningsavdelningen
    ansvarar för drift och underhåll av dricks- och avloppsvattensförsörjningen samt renhållning.

Kontakt

  • Besöksadress
  • Olofsgatan 9, 341 30 Ljungby

Kommentera