Kom och upplev Ljungby från din husbil eller taktält

Utforska Smålands natursköna landskap i din egen takt med husbil eller taktält. Ljungby, i hjärtat av Småland, erbjuder en oförglömlig upplevelse för alla äventyrslystna resenärer. Att resa ansvarsfullt är lika viktigt som att njuta av resan. Här är några inspirerande tips och riktlinjer för en härlig upplevelse med husbil och taktält i Ljungby:

Parkering och övernattning: Din husbil är välkommen på alla parkeringsplatser där personbilar får parkera, förutsatt att den ryms inom angiven parkeringsruta. Om parkering är tillåten i 24 timmar, kan du, generellt sätt, njuta av en natts sömn i din husbil eller taktält. Men kom ihåg, camping och parkering är två olika saker. Att sova över natten på en parkeringsplats är tillåtet, men genom att sätta upp markisen och ta fram campingmöbler ar man övergått till att campa och det är inte tillåtet. I Ljungby kommun är det exempelvis inte tillåtet att campa på offentliga platser, såsom vid kommunala badplatser och kommunala idrottsplatser. Vid Skånegatan i centrala Ljungby finns en fin parkering för husbilar.

Allemansrätten och fricamping: Allemansrätten ger dig fantastiska möjligheter att utforska naturen! Du har rätt att slå upp ett tält på de flesta platser, men kom ihåg att detta inte inkluderar övernattning i eller på någon form av fordon, inklusive husbilar och taktält. Däremot är fricamping tillåtet, så länge du följer Terrängkörningslagen och inte kör i skog och mark med bil eller husbil. Det innebär att du inte får parkera i skogar, på stränder, i hagar eller på gräsmattor.

Camping på enskilda vägar: Om du vill campa med din husbil längs enskilda och privata vägar, kom ihåg att det är markägaren som bestämmer vilka fordon som får tillträde till deras väg. Se till att du parkerar på en yta som tål vikten av din husbil, som asfalt eller grus. Du får stå alldeles intill vägen men det är viktigt att du parkerar så att du inte stör trafiken eller påverkar markägarens verksamhet. Kom ihåg att allemansrätten ger alla friheten att promenera, cykla, rida och även tälta längs vägen, så länge de respekterar naturen och omgivningen.

Respekt för naturen och lokalbefolkningen: När du fricampar, visa alltid respekt för naturen och lokalbefolkningen, fråga alltid om lov om du fricampa i närheten av ett bostadshus. Lämna alltid platsen som du hittade den, och ta med allt skräp när du lämnar. För att skydda djurlivet och bevara naturen, är det förbjudet att köra bilar, husbilar och liknande på alla typer av naturstigar och i öppen terräng.

Ställplatser och campingar: upplev den ultimata friheten med husbil i Ljungby och kombinera äventyr med komfort som gör resan ännu bättre. Välj en ställplats eller campingplats för din resa och gör din semester till en bekymmersfri upplevelse.

Ställplatser

• Kattugglans ställplats. Längs med Lagaån och är öppet året om.
  • Prästgårdens ställplats. Nära Lagaån och på cykelavstånd till Ljungby.
  • Fridtuna gård. På landet och ändå nära Ljungby centrum.
  • Kastebergs gård. Barnvänligt på landet med gårdsaktiviteter och gårdsbutik.
  • Lagans golfklubb. Med utsikt över den vackra parkbanan.
  • Simmarps gård. Bo på en lantgård.
  • Längs vägen vid Södra Ljunga
  • Agundaborg camp & paddle. Vattenaktiviteter
  • Prästgården i Annerstad. Pittoreskt lantgård med servering.
  • Vrågården. Mitt i samhället nära naturen.
  • Alpackagården i Vråkärr. Möt gårdens alpackor.
  • Hägern bed & nature. Se solnedgången över sjön Bolmen.
  • Eva i Hov. Med utsikt över sjön Bolmen.

Camping

• Löckna camping. Vid sjön Bolmens strand
  • Bolmen Marin & Fritid. Ligger i Bolmens samhälle vid sjön Bolmen
  • Ljungby semesterby och campingpark . Lugnt och skönt och ändå centralt.
  • E4;ans camping. Vid sjön Vidösterns strand.
  • Hallsjö vildmarkscamping. Liten camping vid sjön Vidöstern.

Ljungby väntar på dig! Packa din husbil eller taktält och ge dig ut på en oförglömlig resa genom Ljungbys vackra landskap.