Gå till innehåll
2 driftmeddelanden

Stöd och vägledning

Våra socialtjänstlotsar kan guida dig rätt.

Behöver du hjälp att hitta rätt? Eller någon att prata med?

Hör av dig till oss så kan guida dig att hitta rätt i samhället, både inom kommunens verksamheter och bland andra aktörer, såsom privata och ideella organisationer.

Det kan vara till exempel att ge information om eller förmedla kontakter till:

  • företag som utför hushållsnära tjänster,
  • företag som utför IT-support i hemmet,
  • hjälp med din ekonomi (god man, skuld- och budgetrådgivning,
  • konsumentvägledning) och
  • organisationer, föreningar eller annat som anordnar träffpunkter och aktiviteter, både sociala men också exempelvis stöd i att hantera en mobiltelefon.

Vi kan också

  • ge vägledning i boendefrågor och
  • ge stödsamtal, till exempel om du behöver någon att prata med eller vårdar en närstående.

Ingenting av det vi pratar om journalförs och du kan vara anonym när du ringer om du vill.

Funktionen är tillgänglig för alla invånare i Ljungby kommun som är över 18 år. Målet är att göra det lättare för invånare att hitta rätt i samhället och att lotsa dig rätt om du inte vet vart du ska vända dig. Men också att lyssna.

Besök: Eskilsgatan 11, Ljungby.

De tjänster vi kan tipsa om är framtagna i en så kallad tjänstekoncession som upphandlats. Vi har en lista med företag inom IT-support i hemmet samt hushållsnära tjänster:

Tjänstekoncession avseende IT-support i hemmet

  • Dator – installation av dator och datorprogram. Felsökning av dator, skapa ett mailkonto mm
  • TV – installation av TV, ställa in kanaler, koppla in DVD mm
  • Surfplatta/läsplatta – genomgång av användande av surfplatta. Uppdatera program.
  • Smartphone – komma igång med Smartphone, föra över kontakter, ställa in e-post mm
  • Installation av skrivare/scanner, modem/router, nätverkskabel eller wifi-utrustning.

Tjänstekoncession avseende hushållsnära tjänster

  • Städning – dammsugning, golvmoppning, dammtorkning och motsvarande. Det kan även handla om flyttstädning när invånaren byter bostad.
  • Fönsterputsning – putsning och rengöring av fönster.
  • Tvätt – tvätt, lagning, strykning av kläder/textilier i hemmet.
  • Trädgårdssysslor inklusive snöskottning – gräsklippning, rensning av rabatter, beskärning/fällning av träd och motsvarande samt snöskottning.
  • Flytt- och övrig bärhjälp – flytt av bohag när invånare byter bostad. Det kan också röra sig om bärhjälp inom eller i anslutning till bostaden.
  • Enklare hantverk – såsom montering av gardinstång, uppsättning av tavla/hyllor och enklare lagning av exempelvis möbler.
  • Barnpassning – läxhjälp kan ingå till viss del
  • Ta hand om en person/omsorg – promenader, enklare ärenden, hjälpa till att betala räkningar, läsa högt, laga enklare mat
  • Vattentvätt av kläder och hemtextil vid tvättinrättning inklusive transport av tvätten.
  • Möblering av bostad inklusive montering av möbler.
  • Transport av bohag dels till andrahandsbutiker, loppmarknader och liknande där bohaget kan komma till återanvändning och dels till och från magasinering.
  • Enklare tillsyn av bostad exempelvis ta in posten, vattna blommor, spola kranar och toaletter.
  • Transport av matinköp från matvarubutik. (Ej RUT)
  • Passa husdjur (Ej RUT)

Socialtjänstlotsar

Telefontid måndag-fredag kl. 8.00-16.00.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
24 oktober 2024