Gå till innehåll
2 driftmeddelanden

Överklaga beslut, rättssäkerhet

I ärenden som rör dig personligen (till exempel bygglov eller ekonomiskt bistånd) kan du överklaga det beslut som kommunen har fattat.

Överklagande av myndighetsbeslut

För att överklaga lämnar du in en skrivelse till kommunen där du uppger

  • vilket beslut du vill överklaga,
  • varför du anser att beslutet är oriktigt och
  • vilken ändring du vill ha.

Du kan bifoga dokument som stödjer din åsikt till skrivelsen. Du måste ange ditt namn, adress, telefonnummer och personnummer.

Ett överklagande måste lämnas in till kommunen senast tre veckor efter att du har fått det skriftliga beslutet. När kommunen har fått ditt överklagande, kontrollerar de att det har kommit in i rätt tid.

Om kommunen tycker att beslutet är felaktigt, kan de ändra det. Annars skickas ärendet vidare till förvaltningsrätten.

Du kan lämna ditt överklagande i kommunhusets kontaktcenter på Olofsgatan 9 i Ljungby eller skicka det till:

Ljungby kommun
341 83 Ljungby

Överklagande av övriga beslut

Beslut som har fattats av kommunfullmäktige, kommunstyrelsen eller en nämnd kan överklagas av de som bor i kommunen. Det gör man genom att begära att förvaltningsrätten prövar om beslutet är lagligt. Det kallas laglighetsprövning eller kommunbesvär.

Enligt kommunallagen ska ett överklagat beslut upphävas

  • om beslutet inte har tillkommit i laga ordning,
  • om ärendet inte ligger inom kommunens ansvarsområde,
  • om nämnden, kommunstyrelsen eller fullmäktige har överskridit sina befogenheter, eller
  • om beslutet strider mot någon lag.

Ett sådant överklagande ska lämnas till förvaltningsrätten inom tre veckor från det att protokollet har satts upp på kommunens anslagstavla. Ett överklagande kan också lämnas in till kommunen som då skickar överklagandet till förvaltningsrätten innan överklagningstiden går ut.

Förvaltningsrätten i Växjö

Postadress:
Box 42
351 03 Växjö

E-post: forvaltningsrattenivaxjo@dom.se

Sidinformation

Senast uppdaterad:
9 oktober 2024