Gå till innehåll
2 driftmeddelanden

Konsumentvägledning

Konsument Ljungby hjälper dig att ta reda på vilka rättigheter och skyldigheter du har som konsument. Du kan få vägledning om vad som gäller före och efter köp av varor och tjänster, vilka lagar som gäller vid reklamationer, stöd i att granska avtal och anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, exempelvis. Även företagare är välkomna att ställa frågor.

Konsument Ljungby ger vägledning till invånare i följande kommuner: Emmaboda, Ljungby, Markaryd och Torsås.

Välkomna att kontakta oss så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig. Utgångspunkten är att du får svar på samma sätt som frågan kommit in på.

Vi är neutrala i våra svar och agerar inte ombud. Vår hjälp ska endast ses som en allmän vägledning och är inte bindande. Våra tider för besök gäller för boende i Ljungby och Markaryds kommuner.

Kontakta oss gärna även vid förfrågningar om föreläsningar. Vi kommer gärna ut om ni samlar minst 15 personer.

Det är mycket att hålla reda på inför ett köp. Här listar vi de vanligaste begreppen som kan var bra att veta vad de betyder.

Avtal

Varje gång du köper något så ingår du samtidigt ett avtal. Både ett muntligt och skriftligt avtal gäller juridiskt, men uppstår en tvist mellan dig och säljaren så är ett skriftligt avtal till stöd för dig på ett helt annat sätt än ett muntligt. Läs alltid igenom avtalet noga och hoppa inte över det finstilta för där kan det finnas villkor som du automatiskt skriver under på.

Kvitto

Enligt lag ska du få ett kvitto när du köper något. Det underlättar att ha ett kvitto när du ska klaga på ett köp. Om du inte har ett kvitto så går det bra med ett kontoutdrag från din bank. Du måste kunna bevisa att du har köpt din vara i butiken.

Lockande erbjudande

Låter det för bra för att vara sant så är det oftast det. Det är vanligt att det tillkommer oförväntade avgifter och ibland en icke önskad prenumeration av en produkt vilket kanske inte framkom i marknadsföringen.

Öppet köp och bytesrätt

Öppet köp innebär att köpet går tillbaka. Bytesrätt innebär en rätt att byta din vara. Både öppet köp och bytesrätt är så kallade frivilliga åtaganden från butiken vilket innebär att du som konsument inte kan kräva att få detta enligt lag.

Hur länge du har öppet köp eller bytesrätt varierar. Tänk på att få det skriftligt, gärna på kvittot.

Garanti

Det är alltid frivilligt för företagen att lämna garantier och man kan därför inte kräva att få en garanti enligt lag. Det är också företaget som bestämmer hur lång garantitiden ska vara och om det gäller hela varan eller endast delar av den.

Tänk på att ett garantivillkor inte får vara sämre än vad konsumentköplagen säger. Ett garantivillkor får bara ge dig lika bra eller bättre än vad konsumentköplagen säger.

Viktigt att komma ihåg är att oavsett om butiken erbjuder dig garanti på det du köper eller inte så har du alltid konsumentköplagen till stöd som konsument.

Presentkort och tillgodokvitto

Ett presentkort eller ett tillgodokvitto är en värdehandling. Tappar du bort det så kan du inte kräva att få ett nytt av butiken. Du kan inte kräva att få växel om du handlar för mindre än vad du har tillgodo.

Huvudregeln säger att ett presentkort eller ett tillgodokvitto gäller i tio år om det inte står något annat. Om butiken upphör, går i konkurs eller byter ägare kan du inte räkna med att kunna utnyttja ditt tillgodohavande.

Byter butiken ägare gäller presentkortet eller tillgodokvittot i allmänhet bara om det finns en överenskommelse mellan den gamla och nya ägaren om att överta sådana förbindelser mot kunderna.

Steg 1 Reklamera eller klaga hos företaget

Om du vill klaga på en vara eller tjänst som du anser är felaktig ska du först göra detta hos företaget eller butiken där du köpt varan eller tjänsten.

Reklamationstid

När du köper en vara eller en tjänst så har du enligt konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen tre års reklamationstid. Är det ett så kallat ”ursprungligt fel”/fabrikationsfel så har du rätt att få felet åtgärdat kostnadsfritt, få en ny likvärdig vara, prisavdrag eller att häva köpet. Du ska reklamera inom två månader efter att du upptäckt felet. Det bästa är att reklamera skriftligt, datera och behålla en kopia. Utförs arbetet på mark, byggnader eller fast egendom så har du tio års reklamationstid.

Garanti

Det är alltid frivilligt för företagen att lämna garantier. De bestämmer tid och villkor men garantin kan aldrig vara sämre för konsumenten än vad lagen säger. Garantier ska inte blandas ihop med den lagstadgade reklamationstiden på tre år.

Ångerrätt

Handlar du på distans, via telefon, Internet, postorder, hemförsäljare eller på marknader, mässor eller utanför butiker, så har du ångerrätt enligt Lagen om Distansavtal och Avtal utanför affärslokaler. (DAL) Ångerrätten ger dig som konsument rätt att ångra ditt köp upp till 14 dagar från det att du ingått ett avtal.

Öppet köp/Bytesrätt

Det är frivilligt för företagen att erbjuda öppet köp och/eller bytesrätt.

Felaktig faktura

Om du får en felaktig faktura eller en faktura på något som du inte beställt så är det viktigt att du skriftligen bestrider denna. Att bestrida innebär att du meddelar företaget att du inte anser dig betalningsskyldig. Det är då viktigt att du anger dina kontaktuppgifter samt faktura-nummer och datum. Spara alltid en kopia på detta brev och skicka det gärna rekommenderat så får du ett kvitto. Om ärendet skulle gå vidare till ett inkassoföretag så ska du även skriftligen meddela dem om att du bestrider fakturan och skicka med en kopia av det första brevet till företaget.

Steg 2 Kontakta konsumentrådgivningen

Är det så att du har försökt att reklamera en produkt eller tjänst men inte kommit någon vart då är du välkommen att kontakta oss konsumentrådgivare. Vi kan ge råd och vägledning om hur du eventuellt kan gå vidare.

Steg 3 Anmälan

Om du och företaget inte har lyckats komma fram till en lösning som du är nöjd med har du som konsument en möjlighet att pröva din tvist hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

ARN är en prövningsnämnd som prövar tvister som gäller köp av både produkter och tjänster kostnadsfritt. Information och olika slags anmälningsblanketter hittar du på ARNs webbplats.

Om du anser att företaget gjort sig skyldiga till vilseledande eller aggressiv marknadsföring, felaktig reklamidentifiering, oskäliga avtalsvillkor i standardavtal, felaktig prisinformation, farliga produkter eller felaktig information efter köp så kan du göra en anmälan till Konsumentverket.

Behöver du hjälp med anmälan och blanketter så kan du vända dig till oss.

Anmälan kan göras till

Konsumentvägledningen på Konsument Ljungby kan hjälpa dig som är företagare eller blivande företagare att reda ut begrepp kring lagar och regler som gäller mellan säljare och konsument. Rådgivarna erbjuder kostnadsfri telefonrådgivning och informationstillfällen i konsumenträtt.

Ett informationstillfälle innehåller grundläggande kunskap om rättigheter som du har som säljare och konsument. Innehållet baseras antingen på konsumentköplagen eller på konsumenttjänstlagen, beroende på vilken bransch ditt företag tillhör. För att du ska få ut så mycket som möjligt av en träff med rådgivarna utgår de från den kunskap som du efterfrågar.

Välkommen att boka tid för rådgivning individuellt eller ett informationstillfälle i grupp!

Viktiga begrepp

Reklamationstid

Enligt Konsumentköplagen och Konsumenttjänstlagen har en kund rätt att reklamera/klaga på en vara/tjänst som är felaktig 3 år efter ett köp. Felet måste konstateras vara ursprungligt/ett fabrikationsfel. Under de första 6 månader ligger bevisbördan på dig som säljare att bevisa motsatsen och därefter på konsumenten. Om tjänsten är arbete på mark, byggnader eller andra fasta saker är reklamationstiden 10 år.

Åtgärder vid fel:

  • Reparation utan kostnad inom skälig tid.
  • Ny likvärdig vara.
  • Prisavdrag.
  • Köpet går tillbaka. (Om felet är väsentligt. Säljaren har
  • rätt att göra avdrag för nyttan konsumenten haft av varan.)

Åtgärden ska inte orsaka dig som säljare oskälig kostnad eller olägenhet.

Garanti

Frivilligt för säljaren. Garantin ska erbjuda lika bra eller bättre villkor för kunden än lagen kräver och ska inte blandas ihop med reklamationstiden på 3 år.

Öppet köp och Bytesrätt

Frivilligt för säljaren. Innebär att köpet kan ångras och kunden får pengarna tillbaka respektive får byta sin vara, inom bestämd tid.

Telefonförsäljare

Som företagare kan du inte spärra ditt telefonnummer i NIX-registret. Du har heller ingen ångerrätt enligt lagen. Var försiktig med vad du tackar ja till över telefon, via internet.

Felaktig faktura

Om du får en felaktig faktura eller en faktura på något som du inte beställt så är det viktigt att du skriftligen bestrider denna. Att bestrida innebär att du meddelar företaget att du inte anser dig betalningsskyldig.

Det är då viktigt att du anger dina kontaktuppgifter samt faktura-nummer och datum. Spara alltid en kopia på detta brev och skicka det gärna rekommenderat så får du ett kvitto.

Om ärendet skulle gå vidare till ett inkassoföretag så ska du även skriftligen meddela dem om att du bestrider fakturan och skicka med en kopia av det första brevet till företaget.

Allmän konsumentinformation

Allmän konsumentinformation finns på www.hallakonsument.se Länk till annan webbplats..

För direkt vägledning kan man ringa Hallå Konsument på tfn. 0771-525 525, skicka e-post till info@hallakonsument.se eller kontakta via chatten på deras webbplats.

Konsumentvägledning

Telefontider Måndag- fredag kl. 08.00 - 16.00. Vi har stängt 12 december till 6 januari.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
4 december 2024