Utbetalningar från oss kan vara återbetalningar av fakturor, utbetalning av bidrag eller annan utbetalning. När vi gör utbetalningar använder vi oss av SUS-utbetalningar, vilket betyder att vi kan skicka pengar till dig även om vi inte har ditt bankkonto, det räcker om vi har ditt personnummer.
Ta emot SUS-utbetalningar
För att ta emot SUS-utbetalningar behöver du ha registrerat ditt bankkontonummer på en tjänst hos Swedbank. Du behöver inte vara kund hos Swedbank eller ha BankID eller för att ta emot pengar på detta sätt.
Saknar BankID
Du som inte har BankID kan anmäla ditt konto, med ID-kort, på något av Swedbanks kontor.
Se om ditt konto är anmält i internetbanken/Serviceportalen
Klicka på ”Anmäl konto till kontoregistret”, efter inloggning för att se befintligt anslutet konto.
Om ditt konto saknas eller om du vill ändra kontoanslutningen, lägg till ditt konto.
Kan någon annan se detta register?
Nej, detta register har Swedbank för att även andra myndigheter ska kunna skicka pengar åter eller skicka bidrag till personer.
Fördelar med att anmäla sitt konto hos Swedbank
- Du slipper få en pappersavi från Ljungby kommun som du måste lösa in på banken eller annan plats. Det brukar kosta ungefär 70 kr att lösa in en avi.
- Ljungby kommun arbetar för att säkerställa att betalningar kommer till rätt person - har du anmält ett konto blir det säkrare.
- Genom kontoregistret kan du få utbetalningar från företag och myndigheter direkt till ditt konto, till exempel utbetalningar av el-stöd från Försäkringskassan.
- Du kan även lösa in en avi från annat företag som du fått hemskickad.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 1 oktober 2024