Gå till innehåll
2 driftmeddelanden

Upphandling och inköp

Kommunens inköp av varor, tjänster och entreprenader regleras i lagen om offentlig upphandling (LOU). Offentlig verksamhet får inte köpa varor och tjänster från vem som helst, även om det hade varit enklare.

Som kommun behöver vi följa de bestämmelser och grundläggande principer som finns för inköp inom offentlig sektor. Principerna har tagits fram för att på bästa sätt ta tillvara på konkurrensen på marknaden och hushålla med våra skattemedel. Det innebär att vi som kommun, vars inköp finansieras med allmänhetens pengar, måste följa striktare regler än privata aktörer. Vi kan inte heller, även om vi hade velat, vända oss direkt till en tidigare leverantör eller någon vi hört gott om när vi gör våra inköp.

När det anses lämpligt deltar Ljungby kommun i samordnade upphandlingar som arrangeras av SKL Kommentus Inköpscentral, Kammarkollegiet och Inköpssamverkan Kronoberg. Huvudansvaret för samordning av inköpssamverkan ligger hos upphandlingsenheten i Växjö kommun.

Offentlig upphandling

Offentlig upphandling bygger på EU-direktiv och regleras av lagar som syftar till att främja fri konkurrens och ge kommunen och andra möjlighet att göra så kostnadseffektiva inköp som möjligt.

För att följa dessa regler vid inköp måste en upphandling genomföras. Det innebär att kommunens inköp av varor, tjänster och entreprenader alltid måste föregås av en offentlig upphandling. Alla företag som uppfyller de kriterier som fastställts i upphandlingen kan lämna anbud. Som kommun måste vi alltid vara objektiva och neutrala gentemot alla som vill bli leverantörer, och hela upphandlingsprocessen ska präglas av öppenhet och proportionalitet.

De lagar som styr offentlig upphandling bygger på fem grundläggande principer:

  1. Lika behandling:
    Alla anbudsgivare ska behandlas lika. Ingen får gynnas eller missgynnas.
  2. Icke-diskriminering:
    Det är förbjudet att diskriminera leverantörer baserat på exempelvis nationalitet eller geografiskt läge.
  3. Transparens:
    Upphandlingsprocessen och underlaget ska vara transparenta. Alla anbudsgivare ska få den information de behöver för att kunna lämna sitt bästa anbud.
  4. Proportionalitet:
    Krav på objekt och leverantörer måste stå i proportion till det som ska upphandlas och det faktiska behovet.
  5. Ömsesidigt erkännande:
    Intyg och certifikat som är utfärdade av behörig myndighet i ett annat EU-land ska gälla även i Sverige.

Nedan ser du Ljungby kommuns planerade upphandlingar. Tabellen visar endast de upphandling som kommunen genomför. Upphandlingar i samverkan visas inte. Aktuella upphandlingar publiceras alltid i Opic.

Upphandlingsplan 2025

Område

Start upphandling

Start avtal

Tekniska konsulttjänster Fysisk planering

Q1

Q3

Multifunktionsskrivare

Q1

Q2

Lås- och nyckelservice

Q1

Q3

Reservdelar till fordon

Q1

Q1

Tjänstekoncession bowlinghall

Q1

Q1

Inventarier till sporthall

Q1

Q2

Verksamhetssystem Socialförvaltningen

Q1

Q4 2027

Personlig konsult verksamhetssystem (Treserva)

Q1

Q4 2027

Tjänstekoncession hushållsnära tjänster (socialtjänstlots)

Q1

Q4

Elcyklar och vanliga cyklar (till verksamheten)

Q1

Q3

Dressinen plan 1 Bank

Q1

Q2

Takläggning Lagan

Q1

Q2

Konferensutrustning och presentationsskärmar

Q1

Q3

Markskötsel yttre Ljungby kommun

Q1

Q2

Skylt E4:an

Q1

Q3

Personalbil

Q1

Q3

Vuxenutbildning industri

Q1

Q3

Kamerabevakning

Q1

Q2

Avtal sesam programvara och tjänster

Q1

Q4

Golvtjänster kakel/klinker

Q1

Q1

Byggtjänster

Q1

Q1

Kylarbeten

Q1

Q1

Tekniska konsulttjänster ekologtjänster/naturvårdstjänster

Q1

Q3

Skolskjutssystem

Q1

Q3

Hisservice

Q2

Q3

Tekniska konsulttjänster Arkitekter

Q2

Q3

Tekniska konsulttjänster Akustiker inomhusmiljö

Q2

Q3

Tekniska konsulttjänster Besiktning Bygg

Q2

Q3

Tekniska konsulttjänster Besiktning El

Q2

Q3

Tekniska konsulttjänster Besiktning VVS

Q2

Q3

Tekniska konsulttjänster besiktning styr

Q2

Q3

Tekniska konsulttjänster Besiktning mark och anläggning

Q2

Q3

Tekniska konsulttjänster Besiktning grönytor

Q2

Q3

Tekniska konsulttjänster inredningsarkitekter

Q2

Q3

Tekniska konsulttjänster Byggledare, projektledare och kontrollansvarig mark och va

Q2

Q3

Tekniska konsulttjänster Byggledare, projektledare och kontrollansvarig bygg

Q2

Q3

Tekniska konsulttjänster Byggnadskonstruktör

Q2

Q3

Tekniska konsulttjänster Elkonstruktör

Q2

Q3

Tekniska konsulttjänster VVS konstruktör VS

Q2

Q3

Tekniska konsulttjänster VVS konstruktör VS och ventilationsteknik

Q2

Q3

Snöröjning och halkbekämpning

Q2

Q4

Dekor, foliering och skyltar

Q2

Q3

Kalkning av sjöar och vattendrag

Q2

Q4

Asfaltsbeläggning

Q3

Q2 2025

Återvinning av kapital

Q3

Q4

Business check

Q3

Q1 2026

Postdistribution

Q3

Q1 2026

Förvaltning och vidareutveckling av Ljungby kommuns intranät

Q3

Q1 2026

Visselblåsarfunktion

Q3

Q1 2026

Sitevision licens

Q3

Q1 2026

Behovskalkylator

Q3

Q1 2026

Läkemedelsrobot

Q3

Q1 2026

Ljungby tillsyn av kalkdoserare

Q3

Q1 2026

Maskininstallationer VA-verk

Q3

Q1 2026

Hyresavtal utrustning för mobiltelefoni

Q4

Q3 2026

Radiosändning av kommunfullmäktige

Q4

Q2 2026

Skafferiavtal

Q4

Q2 2026

Förmånscyklar/elcyklar

Q4

Q2 2026

Konfektyr

Q4

Q1 2026

Drogtester till öppenvård

Q4

Q2 2026

Elektronisk tidredovisning av assistanstimmar till Försäkringskassan

Q4

Q2 2026

Glasarbeten

Q4

Q2 2026

Driftentreprenad Ljungsjövägen 5

Q4

Q3 2026

Upphandlingsavdelningen

Sidinformation

Senast uppdaterad:
4 februari 2025